Pokusná novinka #1

Celý článek...

Partneři

Fan web Wanastowi Vjecy & Lucie

Webové newsky

Vážení,

Z organizačních, technických a v neposlední řadě i časových důvodů jsem se rozhodl sloučit všechny své webové projekty pod jedinou adresu. Tou se stala adresa mého osobního webu www.rocker-tialk.chytrak.cz. Z tohoto důvodu již nebude zdejší web aktualizován, leda že by měl někdo zájem na spolupráci při jeho udržování. Proto Vás prosím: navštěvujte mě na nové adrese i nadále.

Děkuji všem za dlouhodobou přízeň, kterou jsem byl z Vaší strany poctěn více než čtyři roky.

Díky

Vladimír Kotýnek ml. alias Rocker-Tialk

Starý mrtvý web Rock Fans se změnil na rockový web zine!

Celý článek...

Kabát ? Živě (díl 3.)
Napsal uživatel Vladimír Kotýnek
Středa, 02 Duben 2008 00:00

Omluvy a výmluvy

Uplynulo již mnoho času od chvíle, kdy jsem napsal poslední recenzi z mého cyklu o kapele Kabát. Možná už jste si říkali, že jsem to tiše vzdal a dělal, jako by žádný můj seriál o nejznámější tuzemské kapele současnosti nikdy neexistoval, avšak opak je pravdou. Mimo jistých důležitějších povinností, ať milých či nemilých, které jsem v čase mezi touto a předcházející recenzí musel plnit, jsem po celou tu dobu přemýšlel nad recenzovanou deskou i nad tím, jak shrnout celou diskografii a vývoj hudby Kabátu. Jak víte, názor člověka se stále vyvíjí a mění. Mimo několika málo jeho základních přesvědčení platí rčení: ?Jen blázen nebo blbec nikdy nezmění svůj názor.? Můj názor, jak si můžete z mého věku domyslet a jak vyplývá z mých článků, se teprve utváří a popravdě se mění častěji, než by možná měl. Proto jistě chápete, jak je pro mě těžké vytvořit si celistvý a relativně stabilní názor na tuto svéráznou kapelu. Nedivte se tedy, že co jednou vyzdvihuji a chválím, to jindy shazuji a haním. Přesto se však stále snažím o poměrnou objektivitu, avšak úmyslně lehce zbarvenou subjektivním názorem.

Kabát - Živě

Vše autentické, čertužel!

Po tomto výmluvně omluvném úvodu se raději bez dalších okolků přesunu přímo k recenzi samotné. Jak jste mohli vytušit z nadpisu a jak také vyplývá ze zdravé logiky, pod lupu jsem si dnes vzal první ?živák? Kabátu s příznačným názvem Živě. A co vám budu vyprávět, je to prostě hrůza. Jste-li skalním fanouškem Kabátu, možná mě po tomto výroku ukamenujete, ale já si za ním stojím. Problém není v materiálu, který kapela na desce prezentuje, oním kazem je zvuk. Ten bych docela dobře mohl přirovnat ke zvuku, který je dnes schopen zaznamenat lepší mobilní telefon. Hlavním problémem je jistá kolísavost zvuku kytar a nepříjemně rušivý zvuk Hurvajzových činelů. Mnohdy ve slokách je také zpěv naprosto utopený ve změti dunivých basů a čvachtavých bicí, které jsou nepřirozeně vytažené nad ostatní složky, z nichž se záznam skládá. Pro koncert je nebo spíše býval takovýto zvuk vhodný, ale na desce zní naprosto otřesně.

Kritiky prozatím nechávám a začnu se raději věnovat ?umělecké hodnotě? CéDéčka, respektive ?hodnotě? jeho obsahu. Na rozjezd nás na koncertě v Brně přivítá Pepa a uvede píseň, jak sám říká, pro předškolní mládež ? Onanie. Tuto skladbu dvojice Váňa/Vojtková na žádné jiné nahrávce kapely nenajdeme, proto se dá označit za jakousi raritu a jednu z mála předností alba. Tak jako všechny písničky na desce však i Onanii sráží katastrofální zvuk, kdy ve slokách mnohdy není Pepému rozumět pomalu jediné slovo a až po několikátém poslechu člověk vůbec zjistí, o čem že Pepa ve slokách zpívá. Další stopa patří pecce Chlap co řval. Jednoduchá ?kabátovka? ze starých časů. Po uřvaném chlápkovi přichází Nechtě mě bejt a po ní krutá pravda věnovaná všem kamarádům a kamarádkám, kteří se seznámili u sklenky, Přátelé stárnou. Po této písničce Pepa předává mikrofon Radkovi Hurčíkovi, aby s zazpíval své textařské dílo Zase jsem na mol. Následuje pozdrav pro smetánku Už jsou zase na koni, při níž už se Pepa opět ujal mikrofonu. JaKabát - Živě - Zadní stranako podmět pro zamyšlení může fungovat příští song V útulcích pro ztracený. Nyní se dostáváme k dalšímu obrovskému kladu desky. Poprvé je tu totiž zachycen kultovní koncertní hit Žízeň, bohužel však s velice špatným zvukem. Ze záznamu je znát, že Žízeň měla už tehdy u publika obrovský úspěch. Koncert pokračuje Pepovou peckou Rumovej Rock?n?roll, což je taková alkoholová hymna nejen českých námořníků. Jako poslední pecka před přídavkem přichází Má jí motorovou a po ní následuje strohé rozloučení. Deska pokračuje běsněním davu, které je nakonec přerušeno Pepovým ohlášením přídavku Máš to už za sebou. Možná už jsem si zvykl, ale připadá mi, jako by právě tato pecka měla snad nejlepší zvuk ze všech písniček na CD. I přes to je sólo této klasiky nepříjemně utopeno v kolísavém zvuku hlasitě řinčících činelů. Nakonec se Pepa rozloučí a tím nahrávka končí.

Body za výkon

Jak bych na závěr zhodnotil Živě, to sám nevím. Dalo by se to jednoduše shrnout slovy, že nejlepší na desce je její obal. Ale to bych Kabátům hodně ukřivdil. Zhodnotím raději desku tradičními body. Za výkon kapely, autentičnost, za všechny rarity této desky a další kladné aspekty dávám 9 bodů. Při udělování bodů za zvuk písní na desce však půjdu do mínusu a to poměrně hluboko, -5 bodů. A nakonec, posledními body, které udělím, bude oslavena odvaha. Odvaha natočit jednu z prvních live desek v Česku (tehdy vlastně ještě v Československu) dávám symbolický 1 bod. Suma sumárum sečteno to máme 5 bodů, tedy průměr, i přesto, že kvalita živáku je to podprůměrná, jak ale zdůrazňuji, na vině v tomto případě není kapela, ale agentura, která živák žádala a nedokázala sehnat solidního zvukaře. Deska však svůj účel nakonec splnila a tak vlastně není proč se zlobit. Fanoušci dostali svědectví o atmosféře tehdejších koncertů a o vystupování jejich zbožňovaných Kabátů, v době, kdy ještě nebyli tak známí, Brno a Třebíč zase upomínku na koncerty, které se v těchto městech odehráli a na nichž byl záznam pořízen.

Thanx

Doufám, že jsem vás tímto článkem neodradil od dalšího čtení mých výplodů a slibuji, že příští, již čtvrtý, díl na sebe nenechá tak dlouho čekat.

DESIGNER JOOMLA TEMPLATESJoomla Templates By JoomlaBear